Connect with us
Jonny Ishak, som startade Fansens Initiativ. Foto: David Nilsson Hamne
Jonny Ishak, som startade Fansens Initiativ. Foto: David Nilsson Hamne

Fansens Initiativ

”Fansens” tillbaka: ”Gemenskap och kärlek”

Södertäljesonen Jonny Ishak är mannen som sådde fröet till den nylanserade kampanjen ”Fansens Initiativ”.
– Vi vill skapa engagemang kring klubben, och det hoppas jag att den här kampanjen kan bidra med.

Sportklubben började förra säsongen katastrofalt dåligt men efter ett tränarbyte och att nya spelare kom in i laget fick de en nystart. Under slutet på säsongen fick Jonny Ishak den idé han nu gjort till verklighet med hjälp av en rad andra SSK-supportrar.

– Jag ville fortsätta spinna på den positiva andan vi avslutade säsongen med. Vi hade precis vänt en katastrofal inledning på säsongen till att nästan få kvala upp till SHL, vilket hade varit helt underbart att få uppleva. Jag vet hur mycket Södertälje Sportklubb betyder för staden och vilken kraft publiken förfogar över när det kommer till att stödja sitt lag. Nu vill jag ge möjlighet till supportrarna att kunna bidra med mer än bara kärlek och passion.

Jonny är Södertäljekille och arbetar till vardags som IT-drifttekniker. Han såg sin första match i Scaniarinken 1998 när SSK mötte Troja-Ljungby i kvalserien det året laget åkte ur.
– Då hette stjärnorna Jonas Heed, Anders Eldebrink och Martin Hostak.

Sedan många år är Jonny säsongskortsinnehavare på sektion K där han sitter nära flera av de andra som också är med i den kommitté som bildats för att driva kampanjen.

– Kommittén består av elva personer samt fem medhjälpare. Vi har bland annat en talesman (Johan Myrberg), en beställare (Robin ”swampen” Johansson), två personer som är ansvariga för all grafisk design (Andreas Häggström och Martin Medin) och ett gäng ledamöter (Daniel Vikström, Mikaela Gustavsson, Joel Beckman, Viktor Taavitsainen, Mathias Liljehammar, Denniz Hult, Robin Nilsson och Robin Paulrud). Alla är lika delaktiga i alla beslut som tas.

Att få in mycket pengar är givetvis ett mål. En dröm är såklart att tangera eller slå de tidigare kampanjerna. Gruppen har dock varit tydlig med att det är lika viktigt att kampanjen skapar engagemang kring klubben som att den inbringar pengar.

– Den känsla och det gensvar jag fått av klubben är väldigt positivt. De ser nog kampanjen som mer än bara pengar. Den exponering och PR som klubben får samt den gemenskap och kärlek som kampanjen står för är nog mer värt än vad pengarna i sig.

Det har varit flera kampanjer tidigare. Finns det en risk att folk är trötta på detta och tycker SSK borde ombesörja sig själva?
– Det kommer alltid att finnas någon där ute som tycker så, men rent generellt så tror jag att de flesta är positiva till en till ”fansens”, det är i alla fall den känslan jag fått av de supportrar jag pratat med. Vet att många med glädje skickar sin sista ”sparpeng”, för att ge laget i sitt hjärta den skjuts som behövs till att kunna ta nästa steg.

En som är mycket positiv till kampanjen är lagkapten Nicklas Grossmann.
– Det är ett häftigt och imponerande driv som våra fans har, att hela tiden vilja stötta och hjälpa till. Jag kan säga att det är väldigt uppskattat från spelare, ledare och hela organisationen. (Läs intervjun med Grossman här)

Jonnys bästa SSK-minne var när klubben slog ut Linköping i slutspelet 2005, med spelare som Petri Liimatainen, Kyle Calder, Dick Tärnström, Niklas Hävelid och Mikael Samuelsson med flera.
– Det tryck vi hade i Scaniarinken då var en riktigt grym upplevelse. Men även åren då vi tog steget upp till Elitserien och året vi gick upp till Hockeyallsvenskan ligger nära hjärtat.

Nu hoppas alltså han och resten av kommittén att det arbete de lägger ner ska kunna leda till nya storslagna minnen.

– Det är en fröjd att få arbeta med det här tillsammans med ett gäng hjältar ur SSK-familjen. Vi gör det här tillsammans med alla supportrar runt om i landet. Även de som inte varit med och hjälpt till i kampanjen är delaktiga i arbetet som vi gör. Utan alla människor där ute som håller på Södertälje Sportklubb skulle denna kampanj inte vara möjlig.

David Nilsson Hamne

HÄR klickar du för att stödja som privatperson

HÄR klickar du för att stödja som företag

David är främst fotograf - men också skribent - på UppdragSport.se. Arbetar till vardags som journalist inom print, radio och tv.

Kommentera artikeln här

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mer på samma ämne Fansens Initiativ