Connect with us

Andreas Häggström

Därför ingår ispremiären i supporterskapet i Södertälje

Ett jippo. Något oväsentligt. Ja, ispremiären tycks avfärdas i vissa hockeybyar runt om i landet. Föga förvånande i de städer och byar där ispremiären inte är tillräckligt intressant för att locka närvaro. Frågan kanske är varför den, konstigt nog, faktiskt inte gör det? skriver Uppdragsport.se:s Andreas Häggström.

Jag noterar att vissa krafter i sociala medier hävdar att den “officiella ispremiären” bland Sveriges ishockeyklubbar är oviktig. Eller åtminstone överskattad. Det hela avfärdas som ett “jippo”.

En annan, ihärdig klick hävdar att det enda som räknas är 1) hur många som dyker upp på de riktiga, viktiga matcherna, och enligt vissa privilegierade är det allra viktigaste 2) vilka som faktiskt dyker upp i Haparanda en mörk torsdag i november.

Många tycks glömma bort kombinationen – att den faktiskt existerar.

Med all respekt för de supportrar som reser land och rike runt – som har förmånen att kunna ta sig till Sveriges alla hålor för att följa laget i sitt hjärta – men riktigt så ser inte verkligheten ut.

För den verkliga publiken – folket, den vardagliga supportern – sker den enda kontakten med laget i sitt hjärta på hemmaplan. Om ens det. I många fall krävs det ett par mils bilåkning för att nå ända in i bröstkorgen på matchdag. För många landar inte ens lokaltidningen i brevlådan varje dag, utan från sista avblåsningen på våren fram tills augusti sker den första kontakten i samband med den “officiella ispremiären”.

Det är då supportrar för första gången tar ledigt för att se på när hela ens liv skrinnar ut på isen.

För klubben som sådan handlar det samtidigt om ett sista ryck att sälja säsongsbiljetter, marknadsföra matchtröjor och informera om den kommande säsongen. Att introducera truppen, nyförvärven, för den förväntansfulla publiken. Helt förståeligt. Det är en win-win-situation.

En sak ska man dock ha klart för sig: I Södertälje är ispremiären numera en efterlängtad, efterfrågad tradition. Det handlar i grund och botten om att välkomna Francois Bouchard, Mattias Beck, James Sixsmith, David Lidström, Tim Sandberg, med flera, till en av Sveriges mest anrika ishockeyföreningar. Som en indikation på vad som komma skall. Lägga ribban. Borra in att “överallt alltid” inte är ett halsdukstryck – utan en devis som supportrarna faktiskt lever efter.

Men trots stort stöd har har SSK, tyvärr, ett publiksnitt på runt 3 200-3 300 varje match. Betydligt mer mot “betydande” motstånd, så klart, ja då till och med utsålt (6 000). Vi vet om detta. Vi är medvetna. Vi kämpar varje dag för att öka siffrorna. Men till skillnad från många andra lag har SSK en stabil publiksiffra. Oavsett motstånd, oavsett tid på året, så har SSK runt 3 200-3 300 åskådare på varje match. Det finns en lojalitet bland de supportrar som faktiskt följer laget på ett rimligt geografiskt avstånd. Lägg därtill att SSK har supportrar som flyger in från Kanada ett par gånger om året för att gå på “hemmamatcher”. Ja, faktum är att många av SSK:s allra mest trogna supportar numera är utflyttade. Det syns inte minst på de insamlingar som genomförs – där SSK befinner sig i en egen division i Sverige. Överallt, alltid, som sagt.

Att drygt 2 000-2 500 av dessa sedan även dyker upp, och organiserar sig, sluter upp, återsamlas, återförenas, på lagets första isträning för året  – mitt under brinnande semester, eller mitt under en trött arbetsdag – säger det mesta om den lojalitet som faktiskt finns.

Det är inte ett jippo.

Det är en del av säsongen.

En del av mötet mellan supportrar och de spelare som har fått förtroendet att få ett “S” broderat på bröstet.

En del av mobiliseringen.

En del av den ibland lyckliga, i många fall ångestframkallande, gemenskap som man föds in i som SSK:are.

Ibland önskar jag att Scaniarinken, eller Axa Sports Center, inte hyste fler än 4 000 åskådare. För då skulle SSK ligga i topp. Men nu lever vi dessvärre i en verklighet där arenan är större än efterfrågan och vi får därför ta de “hån” som medföljer. Att vi inte skulle ha publik på våra matcher. Oavsett om motståndarna, gång på gång, lyfter fram Södertälje som den stad där det alltid känns som utsålt – hur många som än sitter på läktaren.

Nyckeln är att de som är på plats verkligen är på plats så fort klubben rör sig en millimeter.

De investerar sina liv i SSK.

SSK:s grundstomme av supportrar är livsviktig.

Utåt sett är de få men tillsammans är de många.

Och tillsammans tar de sats.

Ett jippo? Nej. En kraftsamling från rad ett, till rad tolv, från minut ett. Och det kommer från ett av få supporterled som fortfarande göder den traditionella supporterkulturen.

Årets ispremiär äger rum på måndag 4 augusti. Presentationen börjar 17:30 i Axa Sports Center.

Förresten. Ta ett par minuter och kolla på Uppdragsport.se:s introvideo inför vad som komma skall:

Andreas är skribent på Uppdragsport.se. Arbetar till vardags som journalist. Har säsongskort på K, rad 12, plats 7.

3 kommentarer

3 Comments

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mer på samma ämne Andreas Häggström